Testament
Co to jest testament
Testament jest to rozrządzenie własnym majątkiem na wypadek śmierci. Istotnym jest fakt, że testament może obejmować rozrządzenie majątkiem tylko jednego spadkodawcy (testatora) – nie można więc sporządzać testamentów wspólnych. Testament nie może zostać także ani spisany, ani odwołany przez przedstawiciela. Częstym powodem niesporządzenia testamentu jest obawa przed zmianą sytuacji rodzinnych lub towarzyskich testatora, które znacząco mogą wpłynąć na dokonane już rozrządzenie majątkiem. Należy jednak pamiętać, że obawa ta nie powinna determinować sporządzenia testamentu ponieważ możliwe jest odwołanie całości jego treści, jak i poszczególnych postanowień w nim zawartych przez spadkodawcę. Istotnym jest fakt, że takiego odwołania można dokonać wielokrotnie. Jednak należy pamiętać, że testament może sporządzić i odwołać jedynie osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Rodzaje testamentów
W polskim ustawodawstwie istnieją dwa rodzajów testamentów:
- zwykłe – testament własnoręczny (tzw. holograficzny), w formie aktu notarialnego oraz alograficzny;
- szczególne – testament ustny, podróżny i wojskowy.
Najprostszą formą jest testament własnoręczny. W zupełności wystarcza, jeśli testator (osoba sporządzająca testament) spisze swoją wolę w całości odręcznie ze wskazaniem daty i pełnym podpisem. Istotny jest jednak sposób i prawidłowość sporządzenia takiego testamentu. Musi być on w całości spisany oraz podpisany ręcznie przez testatora, najlepiej pełnym imieniem i nazwiskiem. W tego typu testamencie nie można rozporządzać konkretnymi składnikami majątku na rzecz określonych osób – należy zaś wskazać spadkobierców i udział jaki ma im przypaść. Dobrze jest także wskazać wykonawcę testamentu czyli osobę, która zajmie się majątkiem aż do zakończenia spraw spadkowych. Należy jednak pamiętać, że tego typu testament może okazać się łatwy do obalenia przez niezadowolonego z zawartych w nim zapisów.
Testament u notariusza
Zdecydowanie najbezpieczniejszą formą testamentu jest testament sporządzony w formie aktu notarialnego. Sporządza go notariusz zabezpieczając wolę testatora z najwyższą dokładnością i zgodnie z prawem. W efekcie taki dokument jest o wiele trudniejszy do obalenia. Poza tym nie znajdą się w nim zapisy, które w przyszłości mogłyby zostać szybko unieważnione przez sąd. Co więcej, obowiązkiem notariusza jest weryfikacja tożsamości testatora. Sprawdzane jest również to, czy testator działa z własnej woli, bez presji ze strony osób trzecich, oraz czy jego stan oraz aktualne okoliczności nie wyłączają zdolności do czynności prawnych. Bezpieczeństwo takiego testamentu gwarantuje także fakt, że dokument jest przechowywany przez samego notariusza w całkowicie bezpiecznych warunkach. Daje to pewność, że nie zostanie on bezpowrotnie zgubiony ani zniszczony. Oprócz tego spadkodawca może od razu dokonać wpisu do Notarialnego Rejestru Testamentów. Daje to jeszcze większą pewność, że akt zostanie ujawniony spadkobiercom bez opóźnienia. Wpis do rejestru jest całkowicie bezpłatny i dobrowolny.
Dane potrzebne do testamentu
Dane potrzebne do sporządzenia testamentu notarialnego:
- wszystkie imiona,
- nazwisko,
- imię ojca oraz imię matki,
- PESEL,
- data urodzenia oraz miejscowość,
- adres zamieszkania,
- adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania,
- rodzaj dokumentu tożsamości, jego numer i termin ważności
Dokumenty do testamentu
- dane spadkobiercy, zapisobiorcy, wykonawcy, wydziedziczonego lub osoby, na którą nałożono polecenie – wszystkie imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL,
- w przypadku zapisu zwykłego lub windykacyjnego – dane przedmiotu zapisu – jeżeli jest to nieruchomość to numer księgi wieczystej a w przypadku jeżeli księga wieczysta nie została założona – dane pozwalające na konkretne oznaczenie nieruchomości,
- w przypadku wydziedziczenia – określenie jego przyczyny.
Notarialny Rejestr Testamentów
Notarialny Rejestr Testamentów (NORT) to centralna baza danych, w której rejestrowane są testamenty sporządzone w formie notarialnej oraz informacje o testamentach złożonych do depozytu notarialnego. Rejestr ten jest prowadzony przez Krajową Radę Notarialną w Polsce. Główne cele NORT to:
- Bezpieczeństwo i Pewność: Umożliwia odnalezienie testamentu po śmierci testatora, co minimalizuje ryzyko zagubienia lub zniszczenia dokumentu.
- Ułatwienie Procedur Spadkowych: Usprawnia postępowanie spadkowe, umożliwiając szybki dostęp do informacji o istnieniu i lokalizacji testamentu.
- Ochrona Prawna: Zwiększa bezpieczeństwo prawne spadkobierców, zapewniając, że testament zostanie odnaleziony i uwzględniony w postępowaniu spadkowym.
Rejestracja testamentu w NORT jest dobrowolna i może być dokonana przez notariusza za zgodą testatora. Rejestr zawiera jedynie informacje o istnieniu testamentu oraz dane umożliwiające jego odnalezienie, nie przechowuje natomiast treści testamentu.
Przed sporządzeniem testamentu dobrze jest umówić się na bezpłatną poradę u notariusza w Bielsku-Białej. W trakcie takiego spotkania notariusz odpowie na pytania, wyjaśni całą procedurę, pomoże przy wyborze najlepszego rozwiązania i wskaże najkorzystniejszy sposób zabezpieczenia majątku na wypadek śmierci. W celu umówienia wizyty zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod numerem telefonu 665 101 014 lub mailowego pod adresem kancelaria@notariuszhandzlik.pl.